Naar Spanje - via Frankrijk - Reisverslag uit Calafell, Spanje van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu Naar Spanje - via Frankrijk - Reisverslag uit Calafell, Spanje van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu

Naar Spanje - via Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg Gunther

26 Juli 2015 | Spanje, Calafell

Noord-Oost Spanje is het dit jaar. Of, beter gezegd, Catalonië. Net als waarschijnlijk bij vele, is het ieder jaar een zoektocht waar de vakantie heengaat. Na 10 jaar Italië (het voelt nog steeds raar dat we daar niet heen gaan) & 1 jaar Zuid-Oost Spanje, was het vorig jaar Zuid-West Engeland: Helemaal geslaagd, zeker ook door het onverwacht prachtige weer daar. Met de gedachte dat we dat nooit meer krijgen daar & omdat er nog een aantal gebieden van Spanje zijn die we niet gezien hebben, maar ons wel heel leuk lijken (+ Bourgondisch, lekker buiten eten én, vooruit af en toe een klein beetje drinken) deze keer dus Catalonië.

De volgende vraag was hoe we daar zouden komen: omdat we niet op een zwarte zaterdag door Frankrijk wilde rijden, uiteindelijk ervoor gekozen om de heenreis in drie dagen te doen, met vertrek op donderdag. De eerste halte aan het einde van donderdag is Argenton-sur-Creuse, een klein plaatsje zo'n 100 km boven Limoges. De grote vraag tijdens deze dag is of we last zullen hebben van actievoerende Franse Boeren. Gelukkig zijn de acties op donderdag niet meer bij Lille, maar vooral bij Lyon. Buiten een vrachtwagen die op de périférique van Parijs in brand staat, kunnen we gelukkig goed doorrijden. En zijn we (Luuk & ik dan met name) op tijd om de finish van de Tour te kijken & in het zwembad van het hotel te springen. De volgende dag rijden we om 10.00 uur rustig weg naar onze volgende tussenstop: Carcassonne. Bekend van het spel, de boeken van Kate Mosse & de best bewaarde middeleeuwse stad in Europa: de Cité. Wederom zonder last te hebben van de Franse boeren, komen we lekker vroeg aan bij onze B&B, van de vriendelijke Ier Patrick (vreemd genoeg komen we deze dagen alleen maar aardige Fransen tegen; heel vervelend als vooroordelen niet bevestigd worden).?Ruim op tijd om de Cité te bezoeken, hoewel we eerst moeten wachten tot een verkoelend onweer (na 37 graden) is overgewaaid. Het moet gezegd, de oude stad ziet er nog prachtig mooi uit (gerestaureerd of niet). We zijn uiteraard niet de enige en besluiten, na de nodige foto-momenten, in de nieuwe stad te gaan eten. Ondanks een heftige regenbui, is het nog warm genoeg om op een terras ergens te eten.

De volgende ochtend de laatste etappe van onze reis. Maar eerst nog een goed ontbijt van Patrick op het terras van de B&B, met een prachtig uitzicht op de gebouwen van de oude stad. Vervolgens weer de snelweg op, op zwarte zaterdag. Omdat we echter al zo vroeg in Zuid-Frankrijk zijn, is dat geen probleem. En als al wat drukker wordt, bv. bij een tolplein, werkt de tolbadge van de ANWB (waarom heeft niet iedereen zo'n ding?) perfect. Iets na 1 uur zijn we al in Calafell, waar het huisje voor de eerste week staat. De dame waar we geboekt hebben (Lonneke), is er er ook behoorlijk door verrast & in de war.

Het geeft ons ruim de tijd om boodschappen te doen én al een keer het zwembad in te duiken voordat de rest van het gezelschap voor deze eerste week arriveert. Mijn grote broer (moet ik blijkbaar zeggen), Tessa, Famke en Tom hadden flinke vertraging vanaf Schiphol door de zwaarste julistorm ooit (in ieder geval sinds 1901). Maar als ze er dan eindelijk zijn, zijn ze erg blij dat het eten én de rosé klaar staan.

• 26 Juli 2015 - 20:50

Gerrit:

Hoi hoffmannkes

Geniet allemaal met volle teugen .

Gr. Oma & Opa

• 26 Juli 2015 - 21:22

Irmgard:

zo te horen gaat alles tot nu toe zoals het zou moeten of zelfs nog beter! Leuk om jullie verslag weer te kunnen lezen, komen we ook al een beetje in de stemming, zeker bij het lezen van zwembad, rose, lekker eten.........veel plezier allemaal!