Barcelona - de man in de wolken - Reisverslag uit Noyers, Frankrijk van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu Barcelona - de man in de wolken - Reisverslag uit Noyers, Frankrijk van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu

Barcelona - de man in de wolken

Blijf op de hoogte en volg Gunther

13 Augustus 2015 | Frankrijk, Noyers

Het laatste verslag van deze vakantie zit ik te schrijven in Noyers-sur-Serein. Één van de plus beaux villages, de 157 mooiste dorpjes in Frankrijk. Het ligt op een soort van schiereiland in de rivier de Serein, 600 inwoners en het lijkt op het land van Laaf. Wij zitten in een chambre d'hôte, naast de kerk (hopelijk stoppen de kerkklokken 's nachts met slaan). Van de eigenaresse krijgen we een welkomstdrankje in de tuin, samen met de andere gasten die tegelijk met ons zijn aangekomen: een Engelsman met zijn echtgenote uit Rome, die samen met hun kinderen in Perugia wonen en ieder jaar heen-en-weer naar Engeland reizen.

Nog even terugdenkend aan Calafell, Espot & Girona. Behoorlijk lang weg geweest, veel gezien, veel gedaan. Waar zullen we nog een keer terugkomen? Misschien wel nergens, maar steden als Girona zijn het toch wel voor ons. Bilbao of San Sebastián misschien?

Onze laatste dag in Spanje gisteren hadden we gereserveerd voor nogmaals een bezoek aan Barcelona. Deze keer met de trein en wel de Spaanse TGV; in Spanje rijdt hij wel. Het is een keuze tussen 39 minuten en anderhalf uur. Het enige nadeel -behalve het iets duurdere kaartje- is dat we al op voorhand de tijd van terugkeer moeten vastleggen (later blijkt dit helaas niet de laatste keer te zijn). De hoogste snelheid tijdens de reis is 201 km per uur. Wel bijzonder ook dat de weg op het station naar de trein toe meer lijkt op een reis met het vliegtuig (een ongekend aantal platforms en roltrappen, infrarood controles & genummerde plaatsen).

Het eerste doel in Barcelona is de kabelbaan van de Montjuïc naar de haven. Een wens zowel van Daan als van Tessa, alleen die laatste is er deze keer niet bij & moet het dus met de foto's doen. Het vergt nog enig gezoek om er te komen (altijd goed voor de onderlinge communicatie & begrip) waarna de "reis" uiteindelijk vrij kort is. Maar wel met een prachtig uitzicht!

Vervolgens wat rond struinen in de kleine steegjes tussen de Kathedraal van de zee & de Ramblas. Daarna met de metro richting Gaudi. Allereerst iets nieuws: de Gaudi 4D-experience, waarbij zelfs de riemen vast moeten (ik durf het ook!). Dan door naar Park Güell: het hoogtepunt van Barcelona toen ik hier in 1999 voor de eerste keer, met Ellen was (en niet alleen omdat het park vernoemd is naar de eerste letters van onze beider voornamen). Helaas is er sindsdien het nodige veranderd. Niet alleen blijk je sinds 2013 te moeten betalen om bij de hoogtepunten van het park te komen (er staat gewoon een hek omheen!!) ook gaat het op een vaste tijd. Én de enige tijden die nog over zijn vandaag komen in de knel met de eindtijd van de trein. Ofwel, geen Parc Güell voor ons deze keer. Dan maar naar de Sagrada Familia. De kerk van Gaudi die al vanaf 1882 in restauratie is, maar blijkbaar zal hij in 2026 (echt!) klaar zijn. Ook hier geldt echter (dat hadden we gisteren op internet al gezien), dat je kaarten voor een vast tijdstip moet kopen (& met € 15 administratiekosten als je vooraf via internet kaarten besteld, bovenop de entree van bijna € 60). En die tijdstippen passen ons niet.

Ofwel, het is in Barcelona zó druk met toeristen dat je blijkbaar de bekendste attracties alleen nog maar kunt zien, als je veel wilt betalen & vooraf je reis helemaal wil plannen; helaas niet echt iets voor ons (luistertip van Ellen: Harry Jekkers - De man in de wolken).

Maar niet getreurd, want de Sagrada Familia is alleen al om van buiten te zien meer dan de moeite waard. En met een klein deel van het geld dat we bespaard hebben door overal niet naar binnen te gaan, kunnen we op een terras gaan zitten met 2 uur prachtig uitzicht op. Met voor Luuk eindelijk een Frapuccino van Starbucks. Ook met een aantal copas de Vino Blanco, zumo de manzana, coca cola, de zoveelste Patatas Bravas dat ik inmiddels de tel kwijt ben, terwijl we elkaar wederom pesten (met de, voor de kinderen belangrijk, regels van Oma Riek).

Morgen het laatste deel van de reis naar reis. In het weekend naar de kermis, zondag naar PSV & de verjaardag van Patricia, maandag weer werken. Het zal waarschijnlijk snel gewoon zijn ...

• 13 Augustus 2015 - 21:24

André:

Mooi lied de man in de wolken