Dag 6: spannend! - Reisverslag uit Albardeira, Portugal van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu Dag 6: spannend! - Reisverslag uit Albardeira, Portugal van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu

Dag 6: spannend!

Blijf op de hoogte en volg Gunther

03 Mei 2014 | Portugal, Albardeira

De trouwe lezers van dit reisverslag (en dat zijn er inmiddels velen, dank ook voor de leuke complimenten!) weten dat we deze vakantie nog niet al te actief geweest zijn. Dus hoogste tijd om daar eens verandering in aan te brengen.

In de buurt van de haven van Lagos staan heel veel Portugezen om te proberen tickets te verkopen voor boottochten naar de grotten van Lagos (1 uur), naar de dolfijnen (2 uur) of kano/kayak (wat is het verschil tussen deze twee?)-tochten (3 uur). Wij hebben gekozen voor de meest actieve variant, die het langste duurde, ofwel de kayaks. Twee personen per kayak: Lisanne & Daan, Luuk & Ellen en Eline & ik. Vanwege de warmte (ik begrijp dat dit in Nederland op dit moment niet helemaal hetzelfde is), leek het ons verstandig om niet middag op de dag te gaan, maar van 16.00 tot 19.00 uur.

We kregen allemaal een zwemvest aan, natuurlijk een peddel en vervolgens mochten we de zee op. Jawel, geen kanotocht op een vriendelijk kabbelend riviertje of zo, maar meteen de zee op, met behoorlijke golven. Samen met nog 3 andere kayaks, een Portugese instructeur/begeleider en een reddingsboot, voor het geval dat (voor Andre en Tanja: jullie kunnen dit verslag gerust verder lezen, we zijn allemaal levend en wel teruggekomen J). We gingen langs allerlei rotsformaties, waarin de meest vreemde dieren onderscheiden konden worden: zoals twee zoenende apen, een kameel die aan het drinken is en een olifant. Ook kwamen we langs de mooiste, kleine rotsstrandjes. Sommige waren alleen via een lange, moeilijke trap begaanbaar of vanaf de zee, andere alleen vanaf de zee.

Hoewel we vooraf natuurlijk wel gevraagd hadden of ze het leuk vonden, bleek pas toen we een stuk op zee waren, dat Lisanne en Eline nog nooit gekanood hadden (hadden we misschien beter wat eerder kunnen vragen?). Niet verrassend dus dat ze het vreselijk spannend vonden. Vooral als we door hele nauwe doorgangen moesten peddelen, waar je moest buigen om er met je hoofd onderdoor te kunnen en je met je handen moest afzetten tegen de rotswanden om daar niet tegenaan te komen. In het begin vonden ze het behoorlijk eng, maar ze kwamen er steeds beter in en durfden alles mee te doen. Hoewel Lisanne en Daan veruit de jongste twee in één boot zaten, was daar helemaal niets van te merken. Ze peddelden vrolijk in hetzelfde tempo als de rest van de groep mee: Daan als de stuurman achterin de kayak die Lisanne aanmoedigde en ze ging er mooi in mee.

Na ruim een uur en een kwartier hadden we even pauze op een mooi, klein rotsstrandje. De armen kregen even rust en we konden wat drinken en eten. De stoere Portugese begeleider kwam vervolgens met nog een verrassing: meerdere snorkelsets. Het duurde voor iedereen begreep hoe je zo’n set kon gebruiken, maar vervolgens de kids weer de zee in om te kijken naar de lokale vissen. De zon was inmiddels bijna weg op het strandje, dus het werd wel wat kouder. Het was daarom maar goed, dat we korte tijd later weer de kayaks in gingen. De terugweg was een stuk korter, omdat we in een rechte lijnen terug gingen en niet meer tussen alle rotsformaties door. Natuurlijk moest er nog een wedstrijdje gedaan worden tussen de verschillende boten wie er eerste zou aanleggen: glansrijk gewonnen door Luuk en z’n moeder.

Na het kanoën had iedereen berehonger, dus we gingen snel op huis aan. Geen pizza’s deze keer (‘s middags hadden Lisanne en Eline hun tweede pizza van deze vakantie op en wederom vonden ze hem erg lekker), maar verse broodjes. Tussen het eten door werden Andre en Tanja alvast ingelicht over de spannende avonturen. Want spannend was het, maar gelukkig ook erg leuk!

• 03 Mei 2014 - 11:23

Gerrit Hoffmann:

Hoi Portugal

Jullie maken zo te lezen heel het. goed alleen ik mis de foto,s .
    Maar die komen natuurlijk nog .
    We vinden het echt fijn om de mooie verslagen te lezen zowel van jullie als van rob
    Ik zie dat jullie berichten al al 269 keer gelezen zijn .

Nog heel veel fijne dagen en groetjes oma & opa

• 03 Mei 2014 - 12:39

Jeanine:

Leuk hoor, al die avonturen!
    Nog even lekker genieten (en heel blijven!!!).

Groetjes
    Jeanine

• 03 Mei 2014 - 13:00

Gunther:

Hoi opa & oma,
    Op de site waar de verslagen staan, zie je aan de linkerkant ook het 'kopje' foto's staan. Er staan er een aantal op.

• 03 Mei 2014 - 18:54

Netty:

Lieve allemaal,
    Ik kijk er iedere dag naar uit om jullie verslag te lezen, maar na vandaag zeg ik: mag ik volgend jaar ook mee!!!????!!heel veel plezier nog met elkaar!!
    Groetjes Netty en Hans

• 03 Mei 2014 - 19:11

Willemke:

geweldige vakantie meiden, leuk te lezen wat jullie allemaal doen zo doe ik een beetje mee, alhoewel ik niet goed(erg slecht) ben in kanoën.