Dag 5: Hoe overleef ik mijn vakantie in Portugal? - Reisverslag uit Meia Praia, Brazilië van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu Dag 5: Hoe overleef ik mijn vakantie in Portugal? - Reisverslag uit Meia Praia, Brazilië van Gunther Hoffmann - WaarBenJij.nu

Dag 5: Hoe overleef ik mijn vakantie in Portugal?

Blijf op de hoogte en volg Gunther

02 Mei 2014 | Brazilië, Meia Praia

“Queria a conta?” Ofwel, mag ik de rekening? Niet zomaar een vraag, maar een van de vele vragen uit het boekje van Francine Oomen: Hoe overleef ik mijn vakantie in Portugal? Lisanne en Eline hebben zich goed voorbereid voordat ze op vakantie gingen en hebben dit boekje van te voren helemaal uit het hoofd geleerd (nou ja, bijna dan). Ook de vragen “O cozinheiro tem problemas de queda de cabelo?” (heeft de kok last van haaruitval?), “Ai! Esqueci-me do dinheiro” (O jee, geld vergeten) en “Esta um nojo” (het eten is heel erg smerig) doen het vooraf aan tafel goed, maar worden toch daadwerkelijk niet zo vaak uitgesproken tegen een ober.

Zo’n voorbereiding is voor ons natuurlijk ook erg handig. Want ons Portugees is nu ook niet bepaald geweldig. Vooral Eline vindt het geen enkel probleem om op iedere wildvreemde af te stappen en te vragen wat ze wil weten. Zo waren we gisterenochtend eerst naar het strand geweest. Omdat het water daar toch wel erg koud was, we er bijna levend verbrandden en er nogal wat zand op het strand was (?), hielden we het daar niet heel erg lang vol. Het liefst wilden de kids het zand van zich af spoelen. Eline stapte op de lokale strandwacht af om in vloeiend Engels (ja, ze spreekt niet alleen Portugees!) te vragen waar de dichtst bij zijnde douche was. Deze bleek in een hippe strandtent te zijn, waar we richting strand langs waren gelopen. Daar konden ze niet alleen even het vervelende zand eraf douchen, maar ook gebruik maken van het mooie zwembad. Wel moesten we daarvoor iets drinken op het terras, maar dat was in de hitte geen probleem. Zolang we maar geen gebruik hoefden te maken van de ‘loveseats’ die ze ook hadden: twee mooie bedden aan de rand van het zwembad, met uitzicht op de zee plus een fles champagne, voor het luttele bedrag van € 60. Bij het zwembad werd meteen contact gemaakt met twee Nederlandse kinderen (1x raden wie het initiatief nam), ofwel de kids vonden het niet erg dat wij aan het begin van de middag één cocktail uitprobeerden (helaas, de slechtste ooit).

Nadat we de rest van de dag hadden doorgebracht aan het zwembad, zijn we ’s avonds weer naar Lagos geweest. Aan de rand van het centrum, tegenover het lokale ziekenhuis waar ik later die avond het eten kon pinnen (?), kwamen we al vrij snel langs een restaurantje wat er niet echt geweldig uitzag, van de buitenkant dan. Maar volgens tripadvisor moesten we “Alo do Castelo” niet zomaar voorbij lopen. Het zou zo’n beetje het best bewaarde geheim (buiten internet om dan natuurlijk) zijn van Lagos: moeder en dochter die jaren geleden vanuit Oekraïne naar Portugal waren gekomen, kookten daar de lekkerste gerechten, in alle vriendelijkheid. Vooral de Cataplana (een Portugese stoofschotel van vis werd erg aangeprezen). En het klopte helemaal. Vooraf werd nog wel gewaarschuwd dat het wat langer zou duren voordat de Cataplana gereed zou zijn, maar die tijd brengen we zoals altijd moeiteloos door met spelletjes aan tafel, ofwel geen enkel probleem. Zoals gebruikelijk vroeg Eline na afloop ‘Queria a conta’?

Daarna nog even verder in het centrum ingelopen, uiteraard om te shoppen en een ijsje te eten. De kinderen waren echter niet weg te slaan van een levende struik: iemand die zich had verkleed als struik, stil stond en als er iemand langs kwam in beweging kwam en daarmee iedereen (zelfs mensen die het al wisten, hè Ellen) behoorlijk lieten schrikken. De vriendelijkheid van het eerder genoemde restaurant werd aan het einde van de avond nog bevestigd, toen iemand Ellen erop wees dat haar telefoon was blijven liggen en ze erg blij waren dat we deze toch nog op kwamen halen (en wij natuurlijk ook!).

P.s. Voordat we naar Lagos gingen wilde een aantal kinderen weer douchen (zie het reisverslag van dag 3). Toen ik zei dat ze maximaal 5 minuten onder de douche mochten staan, vroeg Eline of als dat haar ging lukken, ik dat in het reisverslag zou zetten. En inderdaad, met 3 minuten ruim binnen de tijd. Ofwel, Eline bij deze! (lijk ik echt zo’n boeman?).

  • 02 Mei 2014 - 15:15

    Rob:

    Van de vakanties die wij samen hebben doorgebracht kan ik (en met mij meerdere hier) niet herinneren dat jij je binnen 5 minuten kon douchen en klaar stond om naar het restaurant te gaan. Is dit voldoende als antwoord op jouw laatste vraag-)))

  • 02 Mei 2014 - 18:12

    Frans:

    Gunther, allereerst nog gefeliciteerd met Daan. Leuk om jouw reisverslag zo achter elkaar te kunnen lezen. Wel denk ik dan direct: wat een werk zeg! Aan het lezen ben ik nu pas toegekomen, maar dat is natuurlijk ook het verschil met een vakantie. Fijn dat jullie het zo goed maken en wel handig die twee tolken bij jullie! Ook handig dat ze hun eetrepertoire hebben verdubbeld: naast patat lusten ze nu ook pizza....... Wat dat voetballen betreft, Bayern Munchen werd weg gespeeld. Ik heb de indruk dat jullie een heel mooie vakantie hebben en dat die twee meiden daar een bijdrage aan hebben geleverd. Nog veel plezier verder daar en groeten, Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gunther

Actief sinds 28 April 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 14111

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 07 Mei 2016

Puglia e Amalfi

26 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Catalonië 2015

28 April 2015 - 05 Mei 2015

Met Lisanne en Eline naar Lanzarote

23 Juli 2014 - 23 Juli 2014

Engeland 2014

27 April 2014 - 07 Mei 2014

Met Lisanne en Eline naar Portugal

Landen bezocht: